Kolekcje kart stereoskopowych
Albuminowe karty stereoskopowe - II poł. XIX w.
Po fascynującej epoce pierwszych fotografii - dagerotypów, których niestety nie dało się kopiować, od ok. 1850 r. w fotografii nastał czas odbitek na papierze. Produkcja albuminowego papieru fotograficznego była dość prosta. Niestety, w przeciwieństwie do dagerotypów, szklanych negatywów czy diapozytywów, odbitki na albuminie bardzo źle zniosły upływ czasu
Dowiedz się więcej i obejrzyj kolekcję
Chromoplasty - barwne karty stereoskopowe. Patent z 1907 r.
Na początku XX wieku fotografia stała się czymś oczywistym, niemal codziennym. Wciąż była jednak czarno-biała. Pomysłów na kolor było wiele. Do produkcji wdrożono nieliczne. Jednym z nich był system trójkolorowych wydruków na kartonikach prof. Rumma. Do historii wszedł pod nazwą Chromoplast.
Dowiedz się więcej i obejrzyj kolekcję
Chromolitografia. Wojna ros.-jap 1904-1905 w kolorze
Truman Ward Ingersoll, amerykański fotograf i przedsiębiorca, właściciel firmy Ingersoll View Company, specjalizował się w fotografii stereoskopowej. Zależało mu jednak, aby reprodukcje jego fotografii były także kolorowe. Oto barwne fotolitograficzne spojrzenie ówczesnego fotoreportera na wojnę ros.-jap w 1905 r.
Dowiedz się więcej i obejrzyj kolekcję
Karty do stereoskopów "kieszonkowych", lata 20. XX w.
Masywne stereoskopy szafkowe, często powiększone o "dobudówki" do przechowywania setek slajdów, trudno było przenosić, nawet z pokoju do pokoju. Ręczne stereoskopy Holmesa, czy Richarda potrzebowały futerału lub pudełka. Mały składany "blaszak" można było zabrać wszędzie, a chować do kieszeni.
Dowiedz się więcej i obejrzyj kolekcję
"Grzeczna" erotyka dla Panów w cylindrach, początek XX w.
Kiedyś zapewne budziły emocje. Szacowni obywatele umilali sobie czas oglądając w 3d te nieco roznegliżowane kobiety. Mały składany stereoskop służył niewinnej rozrywce w wolnych chwilach. W zaciszu gabinetu, czy przedziału pociągu jadącego z Wiednia do Krakowa...
Dowiedz się więcej i obejrzyj kolekcję