Galeria stereoskopowych kart albuminowych

Niemcy, katedra w Bonn, karta albuminowa
Niemcy, katedra w Bonn, widok z II poł. XIX w. Ze zbiorów KinoHistoria
Katedra w Kolonii, karta albuminowa
Niemcy, portal wejściowy katedry w Kolonii, z serii "Nad brzegami Renu", II poł. XIX w. Ze zbiorów KinoHistoria
Paryż, Notre-Dame, karta albuminowa
Paryż, katedra Notre-Dame, zdjęcie z lat 60. XIX w. Ze zbiorów KinoHistoria

Ciekawostką jest, że na prawym zdjęciu tej stereopary widać na dalszym planie powóz. Tyłem do fotografa. Na lewym zdjęciu tego obiektu brak! Być może fotograf nie posiadał wcale aparatu stereoskopowego (z dwoma obiektywami). Niektórzy fotografowie długo jeszcze po pojawieniu się takich aparatów, nadal, ze względu na ich cenę, używali zwykłych jednobiektywowych. Aby zrobić zdjęcia z przesunięciem, taki fotograf musiał lekko przestawić aparat w bok, nie zmieniając jego pozycji w pionie. Odległość, na jaką trzeba było przesunąć aparat w poziomie odpowiadała mniej więcej rozstawowi oczu fotografującego. Ten system miał jednak spore wady, trudno było utrzymać ten sam pion w obu przypadkach, a czasem dochodziło właśnie do takich zabawnych sytuacji, gdy (jak w wypadku tej karty), zdjęcia różnią się między sobą

Ten system miał jednak spore wady, trudno było utrzymać ten sam pion w obu przypadkach, a czasem dochodziło właśnie do takich zabawnych sytuacji, gdy (jak w wypadku tej karty), zdjęcia różnią się między sobą

W czasie przesuwania aparatu, mimo zapewne wczesnej pory, w kadrze pojawił się powóz. Na przykładzie pozycji latarni, na zdjęciach widać zbyt dużą różnicę w pionie. Takie rzeczy psuły efekt trójwymiarowości. Oglądając kartę w 3D latarnia “nie schodzi” się dobrze. A powóz wygląda jak widmo.

Na zdjęciu widzimy katedrę Notre-Dame w układzie architektonicznym sprzed 1870 roku. Budynek z lewej strony został zburzony w czasie II fazy przebudowy Paryża (baron Haussman). Obecnie na jego miejscu znajduje się ulica. Po prawej widać wysokie ogrodzenie z prętów (zapewne kutych z żelaza) połączone z wysokim murowanym elementem. W czasie przebudowy Paryża na jego miejscu znalazł się duży plac przed katedrą Notre Dame.

Karta może pochodzić z serii wydanej przez E. Vimarda, paryskiego wydawcy, działającego w XIX wieku. Seria ukazywała widoki Paryża.

 

Paryż, ul. Rivoli, karta albuminowa
Paryż, ul. Rivoli, II poł. XIX w. Ze zbiorów KinoHistoria

Fotografia wykonana od strony placu de la Concorde. Przedstawia bulwar de Rivoli. Po prawej stronie ogrodzenie parku Tuileries i jedna z bram wiodących do parku. Po lewej ciąg budynków powstałych w czasie wielkiej przebudowy Paryża. Za pierwszym budynkiem 9z markizą widać wylot ulicy de Mondovi.

Na rewersie odręczny napis ołówkiem rue de Rivoli. A w prawym górnym rogu pionowo czarnym tuszem cyfra 58. Spod tuszu prześwituje ta sama cyfra zapisana odręcznie ołówkiem.

Karta pochodzi najprawdopodobniej z serii wydanej przez E. Vimarda, paryskiego wydawcy, działającego w XIX wieku. Seria ukazywała widoki Paryża.

Karta albuminowa ze zdjęciem stereoskopowym
Paryż, Lasek Buloński, II poł. XIX w. Ze zbiorów KinoHistoria

Zdjęcie przedstawia Lasek Buloński i malownicze skałki nad brzegiem jeziora, na drugim planie drewiany pawilon parkowy z tarasem, zwieńczony cebulastą kopułą (istniejący do dzisiaj). Na rewersie, w górnym lewym rogu napis odręczny w języku francuskim – “Bois de Boulogne” (Lasek Buloński). W prawym dolnym rogu biegnący ukośnie napis (rodzaj pieczątki w kolorze czerwonym) – “M [za nim na górze małe litery] on [Maison] E. VIMARD. A w dugim rzędzie – “180. R. [rue] de RIVOLI”.

Karta pochodzi z serii wydanej przez E. Vimarda, paryskiego wydawcy, działającego w XIX wieku. Seria ukazywała widoki Paryża.

Paryż, Lasek Buloński, karta albuminowa
Paryż, Lasek Buloński, Pré Catelan, ok. 1860 r. Ze zbiorów KinoHistoria

Zdjęcie przedstawia malowniczy drewiany pawilon parkowy z tarasem, zwieńczony cebulastą kopułą, znajdujący się w paryskim w Lasku Bulońskim, a dokładnie jego części parku Pré Catelan (nazwa od nazwiska kapitana wojsk królewskich Catelan). U dołu na błękitnym marginesie napis w języku francuskim – ” Pré Catelan Paris”.

Karta pochodzi najprawdopodobniej z serii wydanej przez E. Vimarda, paryskiego wydawcy, działającego w XIX wieku. Seria ukazywała widoki Paryża.

Wenecja, karta albuminowa
Wenecja, II połowa XIX wieku, ze zbiorów KinoHistoria
Mały Kozak, karta albuminowa, XIX wiek
Mały Kozak (?), II połowa XIX wieku. Ze zbiorów KinoHistoria

© 2019 KinoHistoria All rights reserved​

ZAPRASZAMY DO GALERII 3D