Projektor Alef Privat należy do rodziny projektorów marki Alef. Jego przemyślna, a jednocześnie prosta w obsłudze konstrukcja, świadczy, że Alfred Lehmann nie zamierzał jedynie kopiować, chronionego zresztą patentem francuskiego Pathé Baby, ale chciał stworzyć własną oryginalną konstrukcję. Lehmann przewidział, że nabywcy jego projektora będą jednak chcieli oglądać na nim także filmy Pathé, więc jego konstrukcja uwzględniała odtwarzanie filmów z charakterystycznych puszek Pathé Baby. Filmy można było także zatrzymać na czas potrzebny do odczytania jednoklatkowych napisów, jakże użytecznych przy niemych filmach.
Alef Privat. Ze zbiorów KinoHistoria
Projektor Alef Privat. Widok reostatu z opornikami. Ze zbiorów KinoHistoria
Na bocznej platformie znajduje się reostat (w nim dwa duże rezystory czyli po prostu oporniki) w ażurowej obudowie. Za pomocą suwaka można było dostosować napięcie do napięcia prądu w danej sieci lokalnej (np do 110V we Francji). Żarówka o mocy 25W potrzebowała prądu o napięciu 25V.
Kupmy wreszcie ten silnik!
Film przesuwano za pomocą korby. Ale po zamontowaniu silnika także za pomocą paska napędowego.
Alef Privat, silniczek służący do mechanicznego przesuwu taśmy. Ze zbiorów KinoHistoria
Odchylany moduł z obiektywem pozwalał łatwo “umocować” taśmę w kanale filmowym. Dzięki pomysłowemu mechanizmowi moduł można było łatwo zablokować w tej pozycji. Po założeniu taśmy zwalniano blokadę. Taśma była dociskana do kanału filmowego, a obiektyw ustawiał się na wprost okienka, w którym każdy kolejny kadr filmu przez ułamek sekundy oświetlany był światłem żarówki, co rzutowało go na ekran.
Alef Privat. Ze zbiorów KinoHistoria
Alef Privat. Ze zbiorów KinoHistoria
Rezystor z opornikami umieszczony na bocznej platformie nie “psuł” zgrabnej sylwetki projektora. W niektórych modelach, do których rezystor trzeba było kupić oddzielnie, moduł z opornikami musiał stać gdzieś obok projektora. Znacznie poręczniej było mieć go przymocowany na stałe do platformy. Z lewej strony widać silniczek napędzający przesuw taśmy. W “podstawowym” tańszym modelu to miejsce było puste. A do przesuwania taśmy trzeba było użyć ręcznej korbki (na zdjęciu wystaje z dużego błyszczącego koła zębatego.
Alef Privat. Ze zbiorów KinoHistoria
Alef Privat. Widok z tyłu. Ze zbiorów KinoHistoria
Alef Privat. Ze zbiorów KinoHistoria
Projektor przeznaczony był do prezentacji krótkich niemych filmów. Obiektyw o małej średnicy i niewielkiej mocy żarówka, pozwalały uzyskać na ekranie obraz niezbyt imponujący kinomaniakom wielkością. Jednak w domowych warunkach był zupełnie wystarczający. Z odległości 3 metrów obraz na ekranie miał ok. 80cm. szerokości.
W siostrzanym modelu “Alescop” (z mocniejszym obiektywem) szerokość obrazu zwiększała się o 20 cm.
Kuracja odmładzająca
I na koniec poniżej kilka zdjęć ukazujących smutny stan projektora Alef Privat przed renowacją. Zanim trafił do naszych zbiorów przez wiele dziesięcioleci leżał sobie w wilgotnej piwnicy. Do remontu projektor został całkowicie rozłożony na części. Aby wrócić do formy potrzebował naprawdę wiele pracy. Jej efekty mogli Państwo obejrzeć powyżej.