Educa

Educa I

W 1872 roku powstała w Paryżu firma A. Mattey i choć stała się bardzo znanym producentem na rynku stereoskopowym, to nie ma o niej zbyt wielu informacji. A. Mattey był znakomitym konstruktorem, zdobył uznanie klientów i na przełomie XIX i XX wieku dołączył do grona największych producentów stereoskopów i akcesoriów stereoskopowych we Francji. Obszerny katalog firmy wydany w 1932 roku, na 77 stronach przedstawia dostępne w sprzedaży urządzenia i akcesoria. Fabryka mieściła się w Paryżu przy ulicy l´Aqudeuc pod numerem 70 (X dzielnica). Ok. 1918 roku pod marką Matteya “Unis – France” pojawił się na rynku nowy stereoskop Educa I o ciekawej innowacyjnej konstrukcji. Mattey skonstruował go z myślą o wykorzystaniu w edukacji szkolnej prawdopodobnie we współpracy z francuskim Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Educa, co sugeruje sama nazwa, przeznaczony był do celów edukacyjnych. Innowacyjny, tańszy od konkurencji, solidnie zbudowany i łatwy w obsłudze. Przystosowany był do nowego, dość szczególnego, formatu slajdów. Na szklanej płycie o wymiarach 13 x 18cm znajdowały się ułożone na przemian dwa rzędy stereoskopowych zdjęć. W sumie na płycie znajdowało się ich 12. Pojedyncze zdjęcie miało wymiar 3 x 3cm.

Jak działała Educa

Stereoskop Educa I wykonany był z mahoniu. Składał się z dwóch połączonych ze sobą części. Górnej i dolnej. Górna – główna część to korpus z optyką, ramką na szklane płyty oraz mechanizmem do ich przesuwania. Dolną część stanowił schowek służący do przechowywania slajdów. Szklane płyty ze slajdami wkładano do niego pionowo, tak by każda znajdowała się w oddzielnej przegródce. Ułatwiało to ich wkładanie i wyjmowanie, oraz nie pozwalało stykać się ze sobą, co skutkowałoby nieuchronnymi zarysowaniami drobinkami kurzu. Z tyłu głównego korpusu znajdowało się “okienko” z matowego szkła. Było na tyle duże, że padające przez nie światło równomiernie oświetlało oglądany slajd.

Płytę z 12 stereoskopowymi slajdami należało umieścić w czarnej drewnianej ramie, którą można było przesuwać w pionie. Rama znajdowała się w szczelinie znajdującej się w górnej części korpusu stereoskopu. Na obu bokach urządzenia znajdowały się pokrętła, które za pomocą znajdującej sie wewnątrz zębatki przesuwały całą ramę w górę i w dół. Na przednim panelu, w drewnianej obudowie, umieszczono okulary z soczewkami. Dzięki prowadnicom element z optyką można było przesuwać w poziomie. Pozwalało to oglądać na przemian dwie pary slajdów umieszczone w jednym z czterech rzędów. W ten sposób cztery rzędy slajdów ustawiane były kolejno (od góry do dołu) przed okularami. Te dwa przesuwne elementy pozwalały w prosty sposób obejrzeć wszystkie slajdy na płycie. Przy wkładaniu i wyjmowaniu płyt ze stereoskopu należało unikać dotykania strony z emulsją fotograficzną (odciski palców, zadrapania itp).

Ciekawym rozwiązaniem była możliwość wyświetlania slajdu na ekran, czy ścianę. W miejscu matowej płytki, znajdującej się na tylnej ścianie stereoskopu, wsuwano metalowy element z optyką (soczewka skupiająca)) i mocną żarówką. Slajd wyświetlany był za pośrednictwem soczewek jednego z okularów. Slajd wyświetlano oczywiście w wersji nie stereoskopowej.

Educa II

Stereoskop Educa
Stereoskop Educa. Ze zbiorów KinoHistoria

W 1920 roku na rynku pojawił się model Educa II. Był to nieco zmodyfikowany wariant modelu Educa I. Różnicę stanowił sposób przesuwania płyty ze slajdami – pokrętła z zębatką zastąpiła dźwignia, która znajdowała się po prawej stronie urządzenia.

Stereoskop Educa
Stereoskop Educa, otwarte drzwiczki szafki na szklane płytki. Ze zbiorów KinoHistoria

A. Mattey wyprodukował najpierw zestaw 42 płyt stereoskopowych z widokami Francji. Na wąskim pasku u góry od lewej znajdował się kraj produkcji (w języku angielskim – made in France), tytuł i numer serii (od 1 do 42) i nazwy miejsc ukazanych na płycie. Drugi zestaw posiadający numerację od 43 (może od 46?) do 55 to zdjęcia ukazujące I wojną światową (obrazy z walk, zrujnowane miasta itp). Serie od numeru 66 do 86 przedstawiały francuskie kolonie. Serie od numeru 87 do 107 to historia naturalna (botanika, zoologia). Serie 108 – 127 to zawody sportowe. Serie 231, 234, 235 przedstawiają kolejne widoki Francji (Alpy francuskie, miasta między Saoną a Renem). Wiedza na temat serii jest niestety niepełna. Trudno nam odnaleźć dokładne informacje o zawartości serii o numerach 45 – 45, 56 – 65, 128 – 230.

Educa, widok z tyłu
Educa, tylna ścianka ze "świetlikiem". Ze zbiorów KinoHistoria

Na tylnej ściance znajdował się “doświetlacz”. Do oświetlenia slajdów wystarczyło dobre dzienne światło (np. z okna). Czasem warto było skorzystać z lampy (czy latarki). Co też dzisiaj daje lepszy efekt.

Szklane płytki do stereoskopu Educa

Zdjęcia wykonywali dobrzy fotografowie. Wykonanie uwzględniało także wymogi fotografii 3D (wykorzystanie kilku głębokości planów).

Widoki Francji, płyta szklana ze zdjęciami do stereoskopu Educa
Płytka z serii nr 233. Ze zbiorów KinoHistoria
Paryż, slajdy do stereoskopu Educa
Widok Francji, Paryż, płytka nr 1. Ze zbiorów KinoHistoria

W zestawie widoków Francji, na płytce numer 1 znalazł się oczywiście Paryż.

W zestawie „Widoki Francji“ (serie 1 – 42) znajdowało się łącznie 504 stereopar. Jeśli nawet serie kończyłyby się na numerze 235 to ogólna liczba zdjęć do stereoskopów Educa i Alternaskopu wyniosłaby ogromna liczbę 2820! Umożliwiałoby to solidne zapoznanie się z krajem, zamorskimi koloniami, sportem, zwierzętami i przyrodą. W czasach, w których turystyka nie była popularna tak, jak dziś, byłaby to znakomita pomoc naukowa zarówno dla samych Francuzów, jak i zapewne dla obcokrajowców. 

 

W początkach lat 20. XX wieku Francja wciąż jeszcze uchodziła za ozdobę świata, źródło nauki, kultury i dobrego smaku. Do zestawu 1- 42 dołączano podręcznik-przewodnik. Zawierał techniczną instrukcję obsługi urządzenia, ale przede wszystkim spis wszystkich zdjęć z opisami tego, co przedstawiają. Płyty ze slajdami były ponumerowane (numery serii). Numery posiadały także przegródki w schowku. Ponadto każdy slajd na płycie był podpisany. Trudno było coś pomieszać.

Alternaskop

W 1919 roku (prawdopodobnie równocześnie z modelem Educa I) A. Mattey wyprodukował uproszczoną ręczną wersję stereoskopu Educa I pod nazwą Unis-France Alternascope. Ta alternatywna wersja nie posiadała skrzynkowej obudowy. Składała się jedynie z drewnianej ramy na płytę ze slajdami i przymocowanego do niej ręcznego stereoskopu na prowadnicach. Przesuwając go w pionie i w poziomie można było obejrzeć wszystkie zdjęcia. Alternaskop łatwo był przenosić. Chowany był w skrzynce (z rączką), w której znajdowało się także miejsce dla maksymalnie 10 płyt ze slajdami.

Istnieje możliwość zorganizowania pokazu zdjęć w 3D wyświetlanych z rzutnika na ekran w dowolnej sali (zaciemnionej), w wersji anaglifowej (jeden okular czerwony, drugi niebieski).